Lördag 30 januari

Idag har jag äntligen lyckats...jag har sytt klart toppen till en BOM från 2009. Natural Wonders från Debbie Mum. Att ha sytt på den från 2009 till 2011 är lite för lång tid i mina ögon...så jag får väl försöka bättra mig där. Jag kan ju alltid skylla på att Syverkstan har varit under renovering...men så här blev den i alla fall.

Jag är jättenöjd med den men nu har jag ju quiltningen kvar av den och där är det mycket funderingar.
Till att börja med...måste man ha vadd i den eller går det t ex med ett gammalt lakan. Det ska ju vara en väggquilt så den behöver ju inte vara varm.
Upphängning...jag har sett någonstans en quilt som är upphängd på en smal caféstång, den idén tyckte jag om så det ska jag med ha. Men hur gör jag med kanalen för att den inte ska peta ut i framkant och behöver man ha en tyngd i nederkanten för att den ska hänga snyggt?
Quiltningen...hur göra med den? Jag vill inte quilta i själva blocken utan runtomkring dem. Så jag tänkte quilta ett kryss i de små bruna rutorna i sashingen (stavar jag rätt nu tro) och sedan något annat i det ljusbruna i sashingen (stavningen igen där). Men är det tillräckligt? Ja och så ska jag ha någon sorts quilgning i ramen förstås...förslag?
Så långt har jag kommit i mina tankar och funderingar och medans jag väntar på svar från någon/några (hoppas många) så tänker jag börja att sy en ny väska till mig själv.

18 kommentarer:

Anette sa...

Den är jättefin och kommer att pryda sin plats. Quiltningen vet jag inte men jag hoppas också att du får många svar. En handduk räcker som fyllning eller så syr du bara ihop fram- och baksida. Jättebra jobbat, Nette

elis abet sa...

Härlig quilt och så härligt det känns, när något, som legat ett tag är klart.
elisabet i Järfälla

Anonym sa...

Jättefin förstår att det kännns skönt att ha den färdig.

Maria I Falun

Anna i Sandviken sa...

Finfin blev den, snyggt jobbat! Och kviltar tar den tid de tar helt enkelt, de blir färdiga när de blir färdiga och det får man vara nöjd med. :)

Jag har provat att inte ha någon vadd i en väggkvilt och det skulle jag inte göra om. Min hängde ut sig och blev taxmagad. Med lite vadd, även om det är den allra tunnaste, blir det en helt annan fason och stadga.

Kanalen för upphängning kan vara sådär två tum än kviltens bredd. Då syns den inte framifrån eller från sidan - och yttersta kanten på kvilten hålls ju upp av stadgan i vadd och kantning.

12-tumsblock är nog i största laget för att vara helt okviltade tycker jag, jag skulle vara rädd att de säckar ut och tappar kontakten med baksida och vadd. Om du vill göra en omärklig kviltning så kör lite i diket någonstans runt mitten.

Utgå gärna från samma kviltmotiv i ramen som i blocken och sashingen, då blir det enhetligt. Kryss på hela ramen, det kan bli jättesnyggt.

Det var mina 50 öre - hoppas det hjälpte dig lite på traven! Lycka till!

Anna i Sandviken sa...

Kanalen kan vara MINDRE än kviltens bredd, skulle jag ju säga. Tokigt när ord smiter iväg sådär.

Birgitta i Gävle sa...

Du har sytt en jättefin kvilt. Jag håller med Anna om att du bör ha någon form av vadd, även om den är tunn.

Gunilla sa...

Det var många frågor på en gång.
1. För att kvilten skall kunna hänga i många år måste Du ha vadd i. Det kan vara en tunn syntetvadd.

2. Upphängningen har Anna givit Dig bra svar på.

3. När jag har en så pass stor kvilt som skall hänga syr jag en kanal i nederkanten (3-4 cm mindre än kviltens bredd) och skjuter in en "bräda" för att få tyngd: Kvilten hänger mycket snyggare då.

4. Att inte kvilta blocken kommer Du att ångra om en tid. Jag skulle absolut kvilta i alla sömmar inne i blocken och sedan kvilta runt varje block innanför den smala gröna bården. Ett fint mönster i den bruna sashingen skulle vara vackert och då skulle jag hoppa över kviltning i de små kvadraterna.

Om Du klickar på länken (Du kan förstora bilden)
http://sytanten.zoomin.se/P683059
ser Du en kviltning jag gjort på en sampler. Jag har där kviltat 1/4" innanför sömmarna och kviltningen är gjord för hand.

Nu fick Du litet att bita i :-)

Gunilla

evaj sa...

Håller oxså med Anna,Birgitta..vill du ha tunn vadd finns ju dukvadd.med eller utan klister.
Tunn är även 80/20 vadden och hemskt bra att quilta i ,med...Den är tror jag mitt val.Då har du en quilt som du kan använda till många områden.Kram och lycka till med ditt fina arbete.

Annika sa...

Vilken fin quilt och jag instämmer till fullo med Gunillas svar. Lycka till!

Gunilla Kling sa...

Jättefin och så härliga färger. Har aldrig gjort en väggquilt, så av mej får du inga tips:))))))
kram Gunilla

Linnéa Fredrikson sa...

Grattis till jättefin quilt!!!
Tidigare använde jag syntetvadd, men har nu helt och hållet gått över till bomullsvadd då det gäller quiltar till säng och vägg. Det blir jättefint fall med bomullsvadd och det är en härlig känsla att quilta i (både då man quiltar för hand och då man quiltar på maskin). Eftersom blocken är så pass stora så skulle jag quilta även blocken så att quilten behåller sin passform. Jag har sytt olika typer av hängare...dels kanal (osynlig) och dels med sydda öglor (som blir en dekorativ av quilten). Vill du se hur det ser ut kan jag fota. Föresten..jag tror jag har foto på min krokusväggbonad (den är förvisso liten, men principen är densamma, där jag jag har enfärgade hängare. Till min stora tulpanväggquilt har jag användt mig av två olika tyger för att få hängarna än mer dekorativa. Trots att den är riktigt stor så har jag ingen vikt nertill eftersom jag quiltat med bomullsvadd så blir det ändå vackert fall på quilten. Lycka till och säg till om du vill ha hjälp. kram Linnéa

Anonym sa...

Jättesnygg
Kram Rose-Marie

Junebacken! sa...

SÅ himla fin!!
Jag är inte speciellt duktig på quiltning så sådana tips överlåter jag till experterna. =) Ville bara säga att den är superfin! =)

Catarina C sa...

Så fin din kvilt blev och bra tips har du ju fått om kviltning, vadd och upphängningskanaler. Skulle också rekommendera dig till att ha en kanal i nederkant som du kan lägga in en trälist i.

Lysmaskan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lysmaskan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lysmaskan sa...

Otroligt vackert..

Wivi sa...

Jättefin top!
Jag har använt flanell i mina väggkviltar istället för vadd och sedan bomullstyg som baksida. Det blir "lagom" tjockt enligt min smak. Jag brukar sy en tunnel på baksidan (som Anna beskriver)och ha en "pinne" i (5x20 mm, inte rundstav som böjer sig).