Är här alldeles för sällan känner jag

men nu tar jag mig några minuter i alla fall för att berätta bl a att i tisdags var vi och träffade vår "privatlärare" från veterinärkliniken igen. Anledningen till mötet denna gången var bl a att Charlie gör "utfall" mot andra hundar när han möter dem. Med utfall menar jag inte att han går till anfall utan att han absolut vill fram och hälsa och när han kastar sig fram så far jag som en vante efter honom. Nu har vi fått lära oss mera om hur vi ska göra. Maria hade sin egen hund med sig så vi gick och mötte honom och efter ett par möten så brydde sig Charlie inte om honom alls...så nu ska vi träna på den biten. Så snart min förkylning är över ska vi åka ner på stan och gå där vi får mycket hundmöten.
En annan sak som vi har problem med att att Charlie morrar när han får ett tillrättavisning vid inkallning. Min fråga var då: Har han inte accepterat oss som flockledare? Men det handlade egentligen bara om osäkerhet från hans sida. Han har, som Maria sa, fått köra sitt eget race i ett års tid och nu helt plötsligt ska han göra som vi säger. Men han blir osäker på vad det är vi vill att han ska göra....som t ex vid en inkallning...att han inte förstår att vi vill att han ska komma...och när han inte förstår och får en tillrättavisning så förstår han ju inte varför han får den, klart han blir osäker...mera lek när han gör rätt, mera peppning så snart han tittar på oss eller tar ett steg mot oss...massa godis när han kommer och ännu mera lek...tänk om vi hade fått lära oss detta när han var valp.
Vi fick även lära oss grunderna i apportering...Charlie älskar att plocka saker men han vill gärna inte lämna dem ifrån sig när han väl tagit dem i munnen så den biten tränar vi på inomhus än så länge...mindre risk att han drar järnet då med saken...
Och till våren ska vi börja en apporteringskurs har jag bestämt...det är ju det han är ämnad för....Det ska bli spännande tycker jag.

Syendet är det inte så mycket bevänt med just nu. Jag håller på med nya bordstabletter till köket och det ska vara stjärnor på det...sydde ihop dem fullkomligt fel så nu sprättar jag för glatta livet...tänkte först inte göra det men jag vill ju ha stjärnor på mina vintertabletter så det är bara att sprätta och sy om. Tids nog har vi nya tabletter i alla fall...

1 kommentar:

Nette sa...

Bara jag själv som testar hur det fungerar.