En aktiv helg

har det varit men inte i sy rummet. Det började redan i fredags, då storstädade jag huset och så kokade jag äppelmos. Hann precis påbörja det första koket då det ringde på dörren. Där stod en av våra kära grannar "Farbror Sven" och undrade om jag ville ha mera äpplen av honom, han hade hämtat lite grand hos sonen. Ja tack, sa jag, hemskt gärna. Då kommer jag med en säck, sa han. Jag trodde han skojade men han kom faktiskt med en halv säck äpplen som nu ligger i en hink på verandan och väntar på att tas om hand. Visst har man gulliga grannar. Vi har ju bara ett äppelträd som inte blivit ordentligt beskuret på flera år. Nu har vi beskurit det och hoppas på att få många egna äpplen nästa år.

I lördags var vi på "bondemarknad" i Enköping. Det var ingen stor marknad men med tanke på att maken inte gillar att gå på marknad så var det perfekt. Det blev lite grönsaker, en burk honung och 3 stycken Minicyklamen. Alltihop odlat från trakten.
När vi kom hem så drog jag ingång högtrycken, har väntat länge på att vi skulle köpa en.
En högtryckstvätt är en fantastisk maskin, det är otroligt vad mycket mossa man får bort med den så nu har jag tvättat stengången på framsidan, där var mossan centimetertjock. Så är båda gångarna på baksidan rentvättade och så blåste jag ren 3 stycken stora stenar från mossa på en gång. Jag gillar stenar men vill att de ska vara helt rena från mossa och annat.
Eftersom jag jobbat med högtryckstvätten även idag så finns det stor risk att jag har träningsvärk i halva kroppen i morgon, men det får man väl ta, man känner ju att man gjort något i alla fall.

Jag har även 4 stycken surdegslimpor på jäsning som väntar på att få komma in i ugnen. Med tanke på att de ska stå i ugnen 1 timme och inte är färdigjästa ännu så lär det inte bli någon tidig kväll för mig. Det är tur att det finns sy jobb som väntar.

3 kommentarer:

Uttan sa...

Ja det har hänt en hel del hos dej ser jag.
Jag har virkat lite bakelser i helgen annars bara haft det lugnt och skönt...
Kram!

Annika sa...

Så mycket du fått gjort! Imponerande. Och, det finns ju inget som går upp mot hemkokt äppelmos :)

Anonym sa...

Oj vad du legat i, hur är det med träningsvärken :-)
Mormors favorit ser spännande ut, ser framemot fortsättning på den!
Hoppas du får en fin vecka nu, Nette
Kramar Päivi