Veckan som gick och utställning på Österby

Veckan som gick bara försvann känns det som och då var jag ändå ledig i 4 dygn...varför går ledigheten så fort jämt?
Jag hann i alla fall börja sy lite grand och det känns jättebra. I nr 2/2009 i Quiltemagasinet finns en quilt som heter Grandmas Favorite (Mormors Favorit) och den fastnade jag för så snart jag såg den. Men färgerna den var sydd i var inga tyger som jag hade hemma så jag bestämde mig för att sy i turkost och brunt. Jag har en hel del batiktyger liggande sedan jag en kort period var med i Batikklubben som Marie på textilia har och de tygerna hade jag tänkt att använda. Jag bara älskar batiktyger det är så väldigt mycket liv i dem. Men mina tygbitar var ju inte tillräckligt stora för att räcka till hela quilten så det fick bli ganska blandade tyger men jag tror ändå att det kommer att bli bra.
När jag kommit en bit på väg så såg jag att detta stämmer inte. Jag skulle skära remsor som var 16,5 cm och skulle få ut totalt 24 remsor ur mina bitar men det var ju stört omöjligt tänkte jag.
Så jag mailade Quiltemagasinet och både till Quiltsnack och Quilt och lappteknik och hörde mig för om det verkligen stämde med antalet remsor.
Som vanligt hade jag för bråttom för när maken kommer hem så tittar han på remsorna och konstaterar att de är alldeles för långa...självklart var de för långa för jag hade använt inchlinjalen i stället för cm linjalen. Fy så klantigt kände jag och tillråga på allt elände fick jag snabbt svar från Bente på Quilte magasinet...jo hon hade kontroll läst mönstret och remsorna skulle vara 16,5 cm långa. Naturligtvis måste jag maila tillbaka och tala om att det var jag som hade gjort fel och det faktiskt var inte felskrivet i mönstret..Bente var jätterar och sa att sådant händer och det händer även att det är feltryck i sybeskrivningen men jag tyckte det var väldigt genant i alla fall.
Nu är jag i alla fall på gång igen och har fått ut mina 24 remsor och de är verkligen 16,5 cm långa så det löste sig ändå.

Idag har jag varit på utställning på Österby som ligger utanför Uppsala.
Det var inte så många quiltar som jag trodde det skulle vara men de jag såg var enormt vackra och mycket välsydda. Åsas man Mats hade bakat mycket gott till fika och det kunde jag ju inte motstå.

Jag fotade inte alla quiltar utan bara just de som jag kände starkast för så här kommer det lite bilder.



Men nu ska jag sätta igång symaskinen... i morgon natt är det dags att jobba igen.

Inga kommentarer: