Blommor, blommor, blommor

Vart tar dagarna vägen egentligen? Jag hade tänkt att skriva lite grand varje dag men tiden tycks inte räcka till. Kan det bero på att det är så roligt att jobba i trädgården?

Men härom dagen var jag i alla fall ner i syverkstan en stund. Det blev inte så mycket gjort, mest lite plockande men så satte jag mig vid overlock maskinen och overlockade en del av de bitar som ska bli Jannes sidenskjorta. Det är tänkt att den ska vara klar till den 13 juli när han fyller 50 men det vete sjutton hur det ska gå till.
Jag har i alla fall fotat en del av mina blommor, mest de som jag inte kan namnet på så jag hoppas att någon som läser detta vet vad de heter och kan tala om det för mig.
Igår var vi äntligen in till Enköping och åkte Parktåget och för alla som är blomintresserade kan jag verkligen rekomendera detta om man besöker Enköping.
Enköping är berömd för sina parker och det var en upplevelse utan dess like. T o m Janne som tycker att "ja blommor är väl snygg" blev imponerad så vi har bestämt att ta en tur till men denna gång på cykel för att få uppleva det hela lite närmare.
Men nu till mina blommor

Denna blomman ser nästan ut som en liten aster. Doftar inget men är ljuvligt söt.












Denna lilla buske är intressant (det är alltså den i bakgrunden) Först trodde jag det var en kryddväxt för när man snuddade vid den så luktar den ganska starkt bl a av citron. Men jag har kollat och det är i alla fall ingen citronmeliss.
Frågan är vad heter den och är det trots allt en kryddväxt?









En gul klängros som doftar underbart gott. Men vad heter den?

Så här ser den ut i närbild.

















Den här blommar har en underbart blå färg. Innan den slog ut så såg knopparna ut som små veteax. Återigen, vad heter den?












Jag försökte få med både blommor och blad på detta foto. Blommorna växer längst med stjälken, är ganska små och jag tror det är en ört av något slag men vet inte vad den heter.











Denna ljuvliga ros var gul när den var i knopp men nu är blommorna rosa i kanterna när den blommar. Vet inte om det är en klängros eller inte.










Klängrosorna doftar väldigt svagt, är dåligt skötta och dåligt stöttade men ack så vackra. Men så var det namnet på dem då?











Denna buske står på framsidan av huset. Bladen är blanka och ser nästan ut som lagerblad som man kan använda i matlagning. Jag vet inte om den blommar men den är vacker ändå.










Denna stora sten ska göras helt rent från mossa och så ska jag ha massa olika blommor runt den, mycket liljor kommer det att bli men just nu är det nog mest ogräs...










Jag älskar klematis (men vill inte ha dem överallt). Detta är en Jackmani vet jag (vet ej om namnet är rättstavat) men visst är den vacker.













Till min stora glädje upptäckte jag att vi har en gul klematis på tomten men jag vet inte vad den heter. Någon annan som vet?












Så hittade jag ytterligare en blå klematis men denna har mycket små blommor, betydligt mindre än Jackmanin.










Den här plantan står också på framsidan av huset. Har ingen aning om den blommar eller vad den heter så det blir en intressant höst för att se om den blommar.












Tack vare besöket i Enköpings parker fick jag reda på att denna blomma heter Stjärnflocka.











Detta är vår lilla damm. Den ser inte mycket ut för världen just nu men vi har Salamandlar i den och det är mycket jobb som återstår innan jag kommer att känna mig nöjd med den.
















Så här ser vår älskade veranda ut. Det blev inte mycket kvar i rabatten nedanför när jag väl fått bort alla smultronplantor och ogräs men tack och lov så finns det ju nya blommor att köpa och sätta dit.






3 kommentarer:

Uttan sa...

Hej!
Mycket blommor ni har i eran trädgård.
Vi var till Enköping häromdagen men vi beslöt att åka dit en annan dag eftersom det var väldigt varmt.Kanske vi blir på campingen och sedan cyklar i city.
Kul med lite fiskar i dammen.
Vi ska göra en damm på baksidan kanske blir det lite fisk i den.Vi har en liten damm på framsidan men den är för liten för att ha "firrar "i.
Stjärnflocka hör till mina favoriter satte en i fjol som blommar i år.
Ha en bra söndag!
Kram!

Anette sa...

Åh, vad roligt att få se alla blommor. Den stora röda klätterrosen är en Flammentanz. Precis likadan som mina tre. Mina är översållade med rosor så kanske om du klipper lite i den i vår, eller höst, att den vill komma igång ordentligt.

Anonym sa...

Så kul med nytt hus och spännande att lära känna en obekant trädgård. Ni har lite att göra i trädgården... De stora blå blommorna ser ut att vara Riddarsporre, de små röda heter Alunrot, och det gröna du har på framsidan ser ut att vara en Pion. Hoppas ni ska trivas i Uppland. Mia i Eskilstuna