Rökfri - tredje dagen

Jag är själv förvånad över att det faktiskt har gått så pass bra som det har gjort. Visst får jag sug men det går ju över efter bara några minuter. Det gäller bara att tänka på något annat.
Dagens belöning har gynnat både Charlie och mig. Vi åkte ut till Vallby (där Lyckliga Hunden) håller till och tog två varv runt "banan", det är en slinga på ett par km som går både på kostig, genom skog och över ett hygge och till Charlie stora lycka även en bit bredvid vattnet så det blev åtskilliga dopp för honom idag.

Jag hade verkligen behov av att se honom riktigt lycklig och det är han därute. Han får gå i koppel genom en del av skogen och över hygget tills vi kommer fram till kostigen. Då är det fritt fram och han får en fart utan dess like....full fart framåt tills han inser att inte matte är med. Full fart tillbaka och spårar mig in i skogen där jag gömt mig...när han hittat mig...full fart framåt igen men håller bättre koll så jag inte försvinner igen. Så gjorde vi första varvet.

Andra varvet gick han helt utan koppel. Med hjälp av diverse konstiga ljud, klicker, godis och pipdjuret fick jag honom att gå antingen fot eller nära mig tills vi hade passerat hygget och skogen och kommit ut på kostigen igen...då fick han fritt.

Det känns underbart att det fungerar så bra med honom och jag önskar det kunnat fungera lika bra när det är störningar av andra hundar men jag vet ju att det kommer det med.

Resten av dagen har jag tillbringat i syverkstan. Jag håller på med en löpare till köksbordet som snart är klar för quiltning. Sedan vill jag börja på vår soffquilt som jag köpte tyger till på syfestivalen igår men jag bör nog ta tag i ett ufo innan dess tror jag.

Jag fick ett riktigt glädjerus för en stund sedan när jag insåg att jag faktiskt inte tagit ett bloss på tre dagar...klappar mig på axeln och säger "Vad du är duktig Nette"

2 kommentarer:

Wivi sa...

Du får en klapp på axeln av mig också. Snart kommer du att undra varför du inte slutade röka för länge sedan.
Kram

elis abet sa...

Du är jätteduktig. Många klappar och kramar från Elisabet i Järfälla