Vardagslydnad del 2 och del 3

Jag har varit alldeles för trött när vi kommit hem från våra kurskväll hos Lyckliga Hunden för att orka skriva men nu har jag ju Semester denna vecka så jag får lite mera ork att skriva.
Under över alla under har hänt...men på jobbfronten. Jag har fått ett långtidsvikariat på 86% och om allt går som det ska så sträcker sig vikariatet 3 år framåt. Det är en kollega som ska studera till Beteendevetare och jag vikarierar för henne.....visst är det underbart.

Men tillbaka till vardagslydnaden....
Charlie har varit fantastiskt duktig på kurstillfällena. Han stannar kvar på kommando, kommer på inkallning och ger mig den uppmärksamheten jag vill ha. Vi får mycket beröm av våra kursledare att vi jobbar så bra och det känns jättebra, stärker min självkänsla som hundägare enormt mycket.

Eftersom han varit så enormt dragig har vi gått tillbaka till nosgrimman för att jag ska orka hålla honom och det går jättebra. Visst är han irriterad på den men han vänjer sig mer och mer och så snart han slutat dra helt och hållet så skippar vi nosgrimman och går över till vanligt halsband.

Denna veckan har vi fått kommandot "stanna" som hemläxa. Han ska stanna på kommando under gång bl a för att han ska lära sig att stanna upp innan han hoppar ur bilen och stanna på kommmando om han går lös. Det fungerar rätt bra tycker jag. Han stannar t o m när jag kastar en leksak så jag kan gå fram och hämta den när han sitter kvar.
I morse på promenaden provade vi ett vanligt halsband i stället för nosgrimman och han var som en dröm. Några enstaka gånger drog han i kopplet men så snart han kände att det sträcktes kom han snällt tillbaka till min sida och tog kontakt. Jag är så stolt över min pojke.
Men när vi åker till dropin träningen ikväll blir det nosgrimma i alla fall för han blir så ivrig när vi kommer fram så han kastar sig i kopplet och då far jag som en vante igen....
Men det går framåt och det är det viktigaste.

Inga kommentarer: