Idag regnar det blött

och Charlie är trött...hej och hå vad jag kan rimma....
Anledningen till att han är trött är att igår var vi på avslutningen på Vardagslydnad grund och det blev lite nytt att lära sig. Han blir alltid väldigt trött dagen efter nya aktiviteter.
Vi har ju även köpt ett flexikoppel till honom som används tillsammans med han sele på promenader...han är så lycklig. Inget kort koppel som gör att han "måste dra" för att komma dit han vill. Han kan traska på i eget tempo i 8 meter innan linan tar slut och då kommer han mycket lyckligt springades/studsandes tillbaka till mig när jag ropar och så får han en godisbit och beröm.
Jag tror att detta kommer att påverka vår träning på ett positivt sätt i framtiden för när vi ska träna så "byter vi kläder"...alltså vi byter sele och flexikoppel mot halsband och vanligt koppel och så jobbar vi en stund innan det är dags att byta om igen.

Han är stor pojke nu. Lyfter på benet nästan varje gång det ska kissas och väger ca 30 kg...han är 11 månader och snart ett år. Vad tiden har gått fort.

Nu har vi en ledig måndag innan vi ska ha fyra måndagar med "Slyngelkurs", för han är ju i slyngelåldern nu och vi behöver lära oss olika aktiviteter med honom för att han ska må bra och inte ha för tråkigt...för då ryker kuddarna igen och det vill vi inte.

Efter de fyra gångerna är det dags för "Vardagslydnad fortsättning" men det är ju ett tag kvar tills dess och något som jag insett vi behöver träna på förutom koppelträningen är ögonkontakt eller kontaktövningar över huvudtaget. Ögonkontakten är det si och så med och den behöver vi verkligen förbättra. Det finns ju så mycket mer intressant att titta på än matte, trots att hon har godis i handen.

Men dagen i dag blir en lugn dag. Förmiddagen är snart över och det blir en stund vid sy maskinen och sedan blir det lite ögonkontaktsträning i köket och ev lite träning med hans dummies, jag vill lära honom apportera, det är ju det som han är skapt för.

Ha en fin dag alla mina vänner

Inga kommentarer: