Nu har vi gått kurs

hos veterinären....ja det var inte veterinären som höll kursen utan en av de anställda som är jätteduktig med hundar. Jag beundrar henne enormt. Har sett henne och hennes hund i action och det är fantastiskt.
Och hur kommer det sig att man går en hundkurs hos veterinären....
Jo det började när vi var på Rallylydnad för ett par veckor sedan och kursledaren sa att Charlie troligen är i toppen av sin könsmognad...han var mer vild än tam, fullkomligt ofocuserad och skulle bara iväg och nosa hela tiden.
Hon föreslog en kemisk kastrering (den är bara tillfällig) för att han skulle lugna ner sig lite grand. Pratade med veterinärkliniken och fick information att under den första månaden som de sätter in chippet så ökar hans hormonproduktion jättemycket och han skulle bli värre än någonsin. Men de trodde inte att han beteende berodde på könsmognaden utan något helt annat.
Fick redan på att veterinären har privatkurser (lite dyra men värd pengarna) så vi nappade direkt och nu känns det som alla vardagslydnad skurser vi gått varit totalt bortkastade. Här fick vi lära oss något helt annat än att locka med godis, rycka i koppel och annat. I vanliga fall när jag går med Charlie och han får för sig att han ska nosa/hälsa eller annat så far jag som en vante efter honom men nu kunde jag gå på stan med ett löst hängande koppel och han gick så fint bredvid mig.
Det handlar helt enkelt om kroppskontakt...i stället för att rycka i koppel eller locka med godis så tar man helt enkelt tag i honom när han är på väg och placerar honom där man vill att ha ska gå...låter det enkelt...men det är inte så enkelt som man tror...jo egentligen handlar det om att ändra sitt eget tänkande...det behövs inte en massa ord för de förstår han ju inte i alla fall, däremot förstår han kroppsspråket...
Det är som en annan hund numera, bara efter en dag. Vi fick även en snabblektion i inkallning och lite annat.
Så nu ska vi träna massor.......på både det ena och det andra...och efter nyår blir det telefonuppföljning för att berätta hur det gått.
Jag behöver också träna...att använda mjuk röst men fasta handlag...jag har gjort precis tvärtom men nu jä....ar...ska det bli ändring.

1 kommentar:

Inger sa...

Å vad fint det låter o hoppas att det funkar oxå. Vi har ju dotterns hund här o jag har ibland svårt att vara "beredd" när det där rycket ska komma, när hon vill hälsa men inte får/ska.
Han är en stor stilig prins, kan jag tänka.
God Jul o Gott Nytt År Nette o krama prinsen från mig.