Jag har börjat på mönsterkonstruktionskurs igen

och det var så roligt att träffa läraren igen men alla tjejer var nya. Första gången missade jag eftersom jag var på syhelg i Gnesta som faktiskt var en fantastiskt rolig helg, mer om den senare...

Gick ju en kortare variant av mönsterkonstruktion i höstas men när det var slut så var det ungefär som om allt tog stopp och det blev inga mönster konstruerade. Men denna gången tänker jag inte lägga ner utan ska verkligen lära mig detta....jag vill ju detta.
Så tills nästa fredag ska jag komponera ett enkelt klänningsmönster efter mina egna mått och även sy upp det i något enkelt tyg, enkom för att se vilken av måtten som ska justeras.

Syhelgen i Gnesta var toppen. Jag kom sent eftersom jag efter makens råd (som visade sig vara en katastrof) åkte småvägar så jag kom åt helsike fel och fick åka tillbaka en bra bit. I stället för 2 timmar tog resan mer än 3 timmar. Jättekul att träffa många av tjejerna från PW Quiltklubb. Vi var 15 st totalt och de flesta sydde en Weekendväska efter ett mönster som Päivi gjort åt oss. Jag blev nästan klar med väskan men sydde klart fodret här hemma...utsidan är jättesnygg men fodret blev inte bra alls...inget fel på Päivis mönster utan det var jag som mätte fel hela tiden. Man ska nog sova ut ordentligt innan man åker på syträff för att sy väskor tror jag men så här ser den ut i alla fall.

Ena sidan






Andra sidan









Ett stort fack med dragkedja










Fyra mindre fack











Jag ska sy en till väska och den kommer att bli perfekt har jag bestämt mig för.

Charlie växer fort nu, den senaste bilden på honom tog jag samma dag jag åkte på syträffen. Han lär sig mer för varje dag och lyssnar riktigt bra nu, förutom när han ska jaga katterna förstås.









Men nu ska jag fortsätta att plocka lite i syrummet så kanske jag hinner med att sy lite innan vilden vaknar.

3 kommentarer:

Annika sa...

Vilken fin väska du sytt och snygga tyger. Och så är det ju en riktigt liten goding på sista bilden :-) !

Uttan sa...

Men den väskan är jätte fin ju!!!!
Tycker Du lyckat jätte bra.
Den kursen skulle jag velat gå.
Å vet Du känner igen tyget undrar om Vi inte köpte det när vi gick kursen hos Annelie det var hon i affären bredvid som sålde det.
Men Du kanske har köpt det nån annanstans?

Lilla Charlie vad han har växt men sååå himla söt så man vill bara gosa jätte mycket med honom.Gillar han det?
Våran Manne han var inte så mycket för kel jo när det passade honom förståss och det är lika nu också sen han blev gammal.

Ha en bra Alla Hjärtans Dag!

Kramar!!!!!

Inger sa...

Jättesnygg väska Nette. Visst är det kul med syträffar, batteriet blir laddat till 100%. Jag var på sytäff i går o det var oxå jättekul.

Ha en fortsatt fin Alla Hjärtans Dag.
En bamsekram till Charlie.

Kram Inger