Nu är block nr 4

till Eurekaquilten klar också....totalt 12 stycken. Detta var ett roligt block att sy och inte alls svårt
Jag kikade på block nr 5 också och det verkar också ganska enkelt men där ska det vara 20 stycken så det tar lite längre tid. Men det känns underbart att det äntligen är på gång, mitt överkast.

Igår var vi till ett ställe i Vallby utanför Enköping som heter Lyckliga Hunden. De har olika kurser och träningstillfällen. Jag kontaktade henne för jag vill ha lite hjälp att återfå Charlie förtroende för mig.
Vilket helt underbart ställe och vilken underbar människa Tarja är.
Det första vi fick göra var att gå upp till en skogsbacke och släppa Charlie lös...han skulle få lära sig dofterna och lära känna de andra hundarna. Framförallt skulle han får göra av med lite överskotts energi innan vi gick vidare...och det gjorde han verkligen. Han terroriserade en löptik...jagade en annan tik som också luktade löp, gjorde husse smått galen när han inte kom på inkallning och så tog han ett dopp trots att det fortfarande var is kvar i vattnet....vad gjorde väl lite is när man var såååååååååå lycklig :)
Sedan blev han kopplad och fick sitta hos oss och varva ner ordentligt. En lång stunds passivitetsträning trots att andra hundar fanns omkring och lekte och tränade.
Han var så duktig, trots att löptiken gick förbi gjorde han inga ansatser på att springa efter henne men hon fick en rejäl utskällning för att hon inte kom fram till honom.

Sedan en lite lungare promenad i närheten av de andra hundarna, kopplad denna gången. Han drog som sjutton i kopplet men enbart för att han ville kolla upp alla dofter och inte för att han ville fram till hundarna.
Jag har aldrig sett Charlie så lugn som när vi skulle åka därifrån. Trött men lycklig hoppade han snällt in i bilen. När vi kom hem så genade han över gräsmattan och vi trodde han behövde kissa igen men han bara slängde sig ner på magen...."Jag är såååååååååå trött"....så det blev en tidig kväll för honom och mig.

Här kommer jag att få hjälp, det vet jag, hjälp att återställa Charlie förtroende för mig, att lära känna honom på ett helt annat sätt än tidigare, lära känna hans kroppsspråk och lära mig vara tydligare i mina signaler till honom. Jag känner mig så nöj och glad....och nu ska min prins och jag ta en promenad och plocka tussilago.

Var rädda om varandra och njut av våren

1 kommentar:

Ladyronja sa...

ser helt super ut, herliga farjer

kram