Vi har varit på kurs

för första gången med Charlie och det var bara såååååååååå underbart roligt. Trots lera och regn så var det fantastiskt roligt att se att vi faktiskt kunde få kontakt, att han faktiskt kunde välja mig framför de andra hundarna. Visst jag hade hela fickan full med falukorv men vad spelar det för roll....man får ha massor av gott godis när man går på kurs.
Så nu har vi fått massa tips och råd om både det ena och det andra. Jag är så peppad och Charlie är så slutkörd ikväll för vi måste ju duscha av honom leran när vi kom hem med honom.
Det känns verkligen som om vi är på väg att komma någonstans nu. Vi har haft ett par rejäla fighter som slutat så illa att han bitit mig i handen så blodvite uppstod. Det går alltså inte att argt säga åt honom att släppa den döda råttan eller hundbajset eller vad det nu kan vara som han hittat som byte....däremot har jag upptäkt ...så går det jättebra om jag i stället låter väldigt förebrående när jag säger nej....eller inte säger något alls utan bara plockar ut bytet ur munnen på honom.
Så nu ska vi träna massor av allting men framför allt träna att "mamma" ska vara roligare än allt annat på promenaderna och med tanke på hur bra det gick idag så tror jag inte det blir några problem alls.

Nu sover mitt lilla charmtroll och jag ska sätta mig framför symaskinen ett par timmar...har massa energi att göra av med.

1 kommentar:

Lizzan sa...

Skoj med kurs! Bra att få tips och att träffa andra valpägare.
Kram Lizzan